Before begin to read...

If you want to read this blog you should read carefully this page.
This page is about scientific thought.
Who is wise? & what is the wisdom?
http://scientific-thought.blogspot.com/2011/02/scientific-thought-wisdom-wise.html

اندیشه علمی - خرد و خردورزی

به نام آنکه خرد را نمایاند راه

اندیشه ی علمی چیست؟
یا به عبارتی دیگر؛
خردمند کیست؟ - خردورزی چیست؟

در تبیین مفهوم اندیشه ی علمی و قوانین اجرایی آن می نویسم.
 
اندیشه ی علمی آن است که؛

-         انواع تعصب را کنار گذاشته باشد.
چه تعصب ضد اعتقادی خاص، چه تعصب ضد شخصیتی خاص
(که این اساس است.)
Ø      رفتار و بحث برین اساس سبب می شود تا افراد ننگرند که چه کسی سخن می گوید، بلکه برسخن او اندیشه کنند.
این اندیشه کردن در مورد سخن سبب روحیه ی پژوهش گری می شود که افراد به جدل و سفسطه پرسش مطرح نکنند بلکه فکر کنند تا پاسخی بدهند وگرنه بپذیرند اندیشه ی برتر را.

-         به دنبال حقیقت باشد.( نگاهی دیگراز مورد نخست.)
ننگرد به اینکه آیا سخنی در واقعیت چگونه است و آیا واقع می شود یا نه؟ بلکه،
در مورد اصل و بنیان سخن باید اندیشه کند و اگر نتوانست در خلاف آن برخیزد در مقابل آن حقیقت بنشیند و اندیشه برتر را بپذیرد.
Ø      نباید نگریست کسی که می گوید درس بخوانید، خودش درس خوانده است یا نه؟! بلکه باید در مورد اصل سخن که درس خواندن است فکر کرد.
که آیا این اصل درست است یا نه؟!
و می توان بجای درس صفات را قرار داد.

-         برپایه ی استدلال بنا شده باشد.(استدلال در پذیرفتن و استدلال در نپذیرفتن.)
رفتار ِ اندیشمند علمی در بحث قبول حق است حتی بر خلاف نظر.
Ø      زمانی که سخن خلاف نظرش قوی تر بود به جدل نمی پردازد و ادعا در نفی نمی کند(بی پایه) و بعد هم بگوید من نفی کننده هستم، شما بگو!

-         برای حل مشکل و پاسخ به پرسش برآید.
نه اینکه دید متعصب به عقیده اش داشته باشد.
Ø      اگر شبهه ای وارد شد بر عقیده اش می شنود با شکیبایی و پس از آن برای پاسخ به شبهه فکر می کند نه اینکه با خود کلنجار برود و نتیجه شود عصبانیت و رفتار ناخوشایند و توهین و ...
(که بسیار در بحث ها می بینیم.)
فکر کند برای پاسخ... یعنی اینکه بررسی کند این شبهه از چه ریشه می آید و چه سیری می تواند طی شده باشد که به این مخالفت با نظر من رسیده باشد و زوایای مختلف نظرات را بررسی کند و بشناسد و پس از آن پاسخ دهد و اگر نتوانست ، بی خردی است که همچنان بر عقیده اش بماند... مگر اینکه در زمانی به نتایجی رسیده باشد اندک که بخواهد گسترش دهد.(درین سخنان محدودیت زمانی فرض نکنید. که پس از یک هفته باید پاسخ دهد و ... بلکه باید مشاهده شود پس از مثلا یک هفته در مورد موضوع اندیشه کرده است یا نه...
اگر در فکر بود باید بحث ادامه پیدا کند... تا زمانی که یک طرف ماجرا متوجه شود اندیشه ی دیگری برتر است. اگر هم پس از مدتی مشاهده شد طرف مقابل اندیشه نمی کند ، بحث با چنین افرادی بی ارزش است.)

-         شک کند به هر چیزی و هر فکری.
درین راستا باید شروع کند به برطرف کردن شک و فکر کردن.
Ø      نه اینکه بی هیچ استدلالی به هر چیز که شک کرد آن را نفی کند.

-         درجا نمی ماند.
رو به پیشرفت همیشگی است.
Ø      نه اینکه همانند برخی در سده ی بیست و یکم بر اندیشه های 3 هزار ساله تعصب دارد.
البته شاید اندیشه سه هزار ساله قوی باشد و برخلافش استدلالی دوام نیاورد ولی اگر استدلالی نو آمد که طرحی نو برانداخت طرح پیشین باید حذف شود.
(به شرط آنکه اثبات شود آن نو قوی تر از طرح پیش است که این با بحث میان طرفداران دو عقیده معلوم می شود و البته بررسی حقیقت و اصل اندیشه. چون ممکن است اندیشه ای قوی باشد ولی مدعیان آن اندیشه به واقع آن اندیشه را نشناسند در نتیجه در بحث عقب بمانند. پس باید اصل هر اندیشه ای منصفانه از هر طرف بحث بررسی شود. یعنی بی تعصب.)

-         اسناد و شواهد و استدلال ها را بپذیرد.
اگر کسی در مورد موضوعی سندی آورد و برخلافش نبود باید پذیرفت.
Ø      نه اینکه بگوید: باید خودم ببینم!
و تا به چشم خود نبیند و لمس نکند و بو نکند و ... نپذیرد.
دو ضرب در دو برابر می شود با چهار.
لازم نیست که به حتم از سیب و خودرو و خیار و انگشت و ... استفاده کرد.
این نوع نگرش لازم برای همان سال نخست دبستان است. نه دبیرستان و  دانشگاه که بخواهد مشتق و پاد مشتق و ... بررسی کند که نتواند سیب و انگشت و ... استفاده کند.


- برای هر سخنی، سندی.
کسی که ادعای اندیشه علمی و بحث علمی می کند باید برای هر سخنی که به زبان می آورد سندی داشته باشد. 
اگر سخن جدید باشد، باید استدلالی و اثباتی.
که البته منظور از سند همین است. 
یا سندی از دانشمندانی پیشین و براساس نظریه های اثبات شده ی دیگر. 
یا اثبات ِ سخن خود. با استدلال های محکم.
استدلال محکم آن است تاجای ممکن بیش ترین زاویه و منظرگاه مختلف را درفرض خود بررسی کند. 
بیش تر جوانب را بررسی کند.
 
-         ... ادامه خواهد داشت.


تذکر: بحث کردن های مورد نظر در متن به این معنی نیست که هر کسی در هر جایی سخنی بپراند.
تذکر: هرکس می خواهد نظری بدهد برخلاف موارد نوشته شده باید استدلالی داشته باشد.

در پایان.
اندیشه علمی آن است که ؛
-         خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید.
Ø      با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی / تا بی خبر بمیرد در درد خود پرستی.

 یاحق